Ponad 30 tysięcy obsłużonych turystów, 10 tysięcy rozdanych informatorów, a wszystko to w niespełna 365 dni. To właśnie dzisiaj, 8 lutego 2023 (środa), Punkt Informacji Turystycznej na naszym Dworcu Autobusowym MDA w Krakowie będzie obchodził swój pierwszy rok działalności. Czekają na Was przepyszne krówki ciągutki oraz kolorowe balony urodzinowe. Natomiast dla sześciu pierwszych osób, na hasło „ROCZEK” – zestawy upominkowe.
Dworzec MDA jest niczym brama do Krakowa przez którą docierają codziennie tysiące turystów. Jedni pozostają zwiedzać miasto, inni wyruszają w dalszą podróż po Polsce oraz Europie. Dlatego pomysł powstania na dworcu Punktu Informacji Turystycznej (PIT) był strzałem w dziesiątkę. I choć powierzchniowo Punkt jest niewielki, to w 100% spełnia swoją rolę, zapewniając obsługę turystów na najwyższym poziomie. Szczególnie turystów z zagranicy, którzy bardzo często przybywając do Krakowa czują się zagubieni.
65% osób, które w ciągu ostatniego roku odwiedziło PIT stanowili turyści z Polski. Reszta, czyli 35%, to turyści zagraniczni. Wśród nich przeważali: Ukraińcy, Francuzi, Włosi, Hiszpanie, Niemcy oraz Japończycy.
Jako, że Kraków jest idealnym miejscem wypadowym do zwiedzania Małopolski, wiele osób odwiedzających PIT dopytywało, jak dotrzeć do: Zakopanego, Szczawnicy czy Ojcowa. To również ci turyści najchętniej korzystali z dostępnych w Punkcie map, informatorów oraz przewodników turystycznych. Znaczna część podróżnych zwiedzanie zaczynało od Oświęcimia i obozu Auschwitz-Birkenau oraz Kopalni Soli w Wieliczce - obowiązkowych miejsc w pobliżu Krakowa będących na liście UNESCO. Osoby, które przyjechały zwiedzać sam Kraków prosiły najczęściej o polecenie noclegów oraz pomoc w zaplanowaniu programu zwiedzania miasta. Równie często padają pytania o dojazd na lotniska w Krakowie Balicach oraz Katowicach - Pyrzowicach.
Pracujące w Punkcie Kasia i Weronika znają Kraków jak własną kieszeń, dlatego oprócz podstawowych informacji turystycznych, chętnie polecą miejsca z których rozpościerają się najpiękniejsze panoramy Krakowa, lub gdzie sprzedają najlepszą gorąca czekoladę w mieście.
W swojej ofercie Punkt posiada bezpłatne informatory oraz przewodniki turystyczne w języku polskim, angielskim, ukraińskim czy niemieckim oraz mapy turystyczne. Turyści mogą także zaopatrzyć się w gadżety promocyjne, w tym: pamiątkowe magnesy i pocztówki. Większość osób odwiedzających Punkt to turyści tzw. jednorazowi, którzy przychodzą do Punktu po konkretną informację i wyruszają w dalszą drogę. Natomiast zdarzają się też tacy, którzy wracają podziękować za pomoc w zaplanowaniu pobytu. Na przykład dwie Panie, wracając z wycieczki do Wadowic przywiozły pudełko kremówek. Tacy turyści na długo zapadają w pamięć i sprawiają, że praca w PIT staje się prawdziwą przyjemnością.